WAAROM WONDERMINERAAL?

Magnesium is een van de meest ondergewaardeerde mineralen. Dit terwijl uit onderzoek blijkt dat magnesium naast water en zuurstof levensbehoefte nummer drie is. Dit mineraal is nodig voor de energiestofwisseling en de overdracht van zenuwprikkels. Ook reguleert magnesium het calcium, kalium, vitamine D, zink en koper gehalte in het lichaam.

Magnesium is een echt anti-stress mineraal. Waar calcium er voor zorgt dat je een spier aan kunt spannen, zorgt magnesium er voor dat je deze spier weer kunt ontspannen. Dit mineraal heeft een kalmerende werking, ontspant de spieren en bloedvaten en reguleert bloeddruk en hartritme. Ook ontspant het de hersenen voor bijvoorbeeld een goede nachtrust.

Van nature vind je magnesium in noten, zaden, groene groenten, cacao en verschillende fruitsoorten. Je zou dus denken dat we geen magnesium tekort hebben. Toch blijkt 50 tot 70 % van de mensen niet voldoende binnen te krijgen. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De lage voedingswaarden van ons voedsel staat boven aan. Door veel gebruik van kunstmest en uitputting van de landbouwgrond bevat ons voedsel nog maar een fractie van de benodigde magnesium. Andere oorzaken zijn veelvuldig gebruik van frisdrank, suikers, medicijnen en andere chemicaliën die ervoor zorgen dat de behoefte aan magnesium toeneemt. Ook het eten van veel vet voedsel kan er voor zorgen dat de opname van magnesium geremd wordt. Andere oorzaken zijn:

•    overmatig alcohol gebruik;
•    het drinken van veel koffie;
•    het overbelasten van het lichaam;
•    het gebruik van veel suikers, eiwitten, vlees en melkproducten;
•    activiteiten waarbij men veel zweet;
•    een hoog cholesterolgehalte;
•    een burn-out of (onbewuste) stress.

In de huidige maatschappij zijn we gewend geraakt aan lange dagen, stressvolle beroepen en ’s avonds nog even naar de sportschool (ook een vorm van lichamelijke stress).  Dit zijn slechts enkele algemene, veelvoorkomende oorzaken van een magnesium tekort.

WAAROM OPNAME VIA DE HUID?

Er zijn verschillende manieren om magnesium tot je te nemen. De beste manier is via de huid. Uiteraard zijn er de magnesium tabletten, maar ook gelletjes, poeders en het is aan veel multivitamine toegevoegd. Het nadeel is dat dit veelal voor orale inname is. Bij orale inname kun te maken krijgen met diarree, darmklachten of spierkrampen. Meer en meer is gebleken dat de opname van magnesium via de huid veel sneller en effectiever verloopt. Zonder bijwerkingen. Je lichaam neemt via de huid alleen de hoeveelheid magnesium op waar het behoefte aan heeft. Een ander voordeel van magnesiumolie is dat het goed plaatselijk toe te passen is. Dit bijvoorbeeld bij verkrampte kuiten na het sporten.

ENKELE VOORBEELDEN WAT MAGNESIUM VOOR JE DOET:

•    Waar het lichaam calcium nodig heeft om een spier aan te spannen, verbruikt het lijf magnesium om de spier weer te ontspannen
•    Belangrijk voor de gezondheid van hart en bloedvaten
•    Verhoogt de weerstand tegen depressies, spanning en stress.
•    Werkt kalmerend waardoor je concentratievermogen verhoogt.
•    Reguleert meer dan 300 stofwisselingsenzymen
•    Het is een vereiste voor een stabiele bloedsuikerspiegel
•    Reguleert de hormoonhuishouding
•    Heeft een cholesterolverlagende werking
•    Is essentieel voor calciumafzetting op de beenderen
•    Zorgt voor de overdracht van zenuwprikkels

Dit zijn slechts enkele voorbeelden waar het wondermineraal magnesium aan bijdraagt. Als u zich verder wilt inlezen over het mineraal magnesium kunt u alle benodigde informatie vinden onder het kopje onderzoek.